> Kas ir pirts?

> Pirts tradīcijas pasaulē

> Ja esi izlēmis nopērties...

>> Pirts dziednieki iesaka

>> Padomi

>> Pēršanās

>> Masāža

>> Vieglu garu

>> Kontrasta procedūras

> Pirts procedūru iedarbība

> Pirts lietas

> Pirmā palīdzība

> Vairāk par alu

> Pirts kurināšana

> Ja esi nolēmis celt...

> Veselīgam dzīvesveidam

> Ūdens procedūras

> Fitoterapija un aromterapija

> Skaistumam un veselībai

> ---separator---

> Ifrasarkano staru siltuma sauna

> Sieviete un pirts

> Pirts un sports

> Latvijas Pirts Savienība

Pirts lietas
Iebūvējamās pirtis
Pirts kubls
Interesantākie pirts piedāvājumi
Pirts projekti
Pirts būvniecība (guļbūve, koka karkass, frēzbaļķu pirts)

Anekdotes par pirts tēmu.
Karikatūras

Par konkursa atklāŠanu laicīgi paziŅosim!

Pirtslietas viesojas

Forums

Sludinājumi

Pieteikties uz e-jaunumiem

21.
augusts
2019
ZIEDONIS KĀRKLIņš - IETEIKUMI VEIKSMīGAI PIRTS PROCEDūRAI

Ziedonis Kārkliņš- ieteikumi veiksmīgai pirts procedūrai

Materiāli no Z. Kārkliņa semināru cikla
"Pirts zinības''

Ieteikumi veiksmīgai pirts procedūrai

   Pirts, kad to sāk regulāri apmeklēt, pakāpeniski atklāj visas savas neapstrīdamās priekšrocības un labumus. No pirmā acu uzmetiena it kā vienkārša procedūra, bet ar kādu aizrautību cilvēki tai atdodas, kad sāk izjust tās garšu un sniegtās iespējas. Stingra reglamenta - ko, kā un cik un kam darīt, nav, jo pirts procedūra ir ļoti radošs un individuāls process. Galvenais rādītājs ir jūsu pašsajūta. Organisms pats pasaka priekšā, kā un cik daudz vajag. Tikai jāmāk tajā ieklausīties. Tomēr ir lietas, ko vajadzētu ievērot, citādi labsajūtas vietā iegūsim nepatīkamas sajūtas.


   Ejot uz pirti, iepriekš ir jābūt pilnīgai skaidrībai par to, kādus mērķus gribat pirtī sasniegt - vai jūs gribat vienkārši relaksēties, dziedināt kādu konkrētu kaiti, nodzīt lieko svaru, utt. Atkarībā no mērķa, tiek veidota pati pirts procedūra un piemeklētas slotas ar atbilstošu bioķīmisko un erģētisko iedarbību.


Lai ietu uz pirti un tur uzņemtu spēkus, un iegūtu veselību, ir jābūt uz to gatavam.

  • Jābūt fiziski gatavam; nedrīkst ar ļoti sliktu veselību, akūtu procesu laikā, fiziska noguruma stāvoklī.
  • Jābūt morāli gatavam; lai maksimāli saņemtu, ir jābūt maksimāli atvērtam, jābūt
  • procesā iekšā.
  • Jābūt labā garastāvoklī.
  • Jo lielāka pieredze, jo lielākas iespējas.


Pirtī nedrīkst steigties. Ir nepieciešams aklimatizācijas un noskanēšanās process. Sevišķi, ja esat tur ieradies noguris, pēc darba. Ja tāds uzkāpsiet uz lāvas, nebūs pietiekams efekts. Vajag iepriekš ievingrināt asinsvadus, mazliet relaksēties. To var izdarīt ar vienkāršiem, nesteidzīgiem igrojumiem vai arī paturot kājas 10-15 min. karstā ūdenī.


Neejiet pirtī.

  • Pēc pamatīgas ēšanas; no tā visā ķermenī veidojas liels smagums; tā ir lieka slodze uz sirdi, pat ja sirds ir pilnīgā kārtībā; jūs pārņems nogurums, vienaldzība un nenizsakāma vēlēšanās nolikt slotu sānis.
  • Pēc pamatīgas dzeršanas.
  • Galīgi tukšā dūšā - vajag tomēr viegli ieēst, vislabāk augļus, dārzeņus; viegli ieēst vajag arī ilgstoši peroties.
  • Fiziski ļoti pārguris.
  • Akūtu procesu laikā.


Vislabāk pērties divatā. Tas nepieciešams.

  • Ddrošības dēļ.
  • Pēršanās prasa daudz spēka; ja kāds per tevi, tiek patērēts mazāk enerģijas, bet sviedri līst vairāk, tātad labāks lietderības koeficients.
  • Pērējam labāka arī redzams, kādās vietās mazāk svīst, kur vairāk jāuzsit.
  • Ja ir stīvs mugurkauls, tad pats nemaz visur netiek klāt.
  • Vislabāk, ja vīrietis per sievieti un otrādi; tad tiek nodrošināta pareiza enerģētiskā apmaina.

Pirms iešanas pirtī.

  • Pirms iešanas pirtī nav ieteicams mazgāties ar ziepēm (izņemot gadījumus, kad cilvēks ir ļoti netīrs), lai nenoņemtu ādu aizsargājošo tauku slānīti.
  • Var aplieties ar siltu ūdeni un tad ātrāk sākas svīšanas process.
  • Var neaplieties ar ūdeni - tad svīšanas process norit lēnāk, bet daudz dziļāk un pamatīgāk.


Galvu nav ieteicams slapināt, jo peroties tā var ātri pārkarst. Sevišķi tas attiecas uz gariem matiem. Galvu labi var pasargāt ar baltu, blīvu vilnas vai filca cepurīti, vai arī aptīt ar dvieli.


Izstrādājot pēršanās procesa taktiku, jāņem vērā, ka tiek piedāvātas daudzas dažādas un pat pretrunīgas pēršanās tehnikas. Visas šīs tehnikas ir domātas un piemērotas konkrētiem gadījumiem, tādēļ nedrīkst teikt, ka kāda no tām būtu nepareiza. Cilvēkam vienkārši no visām šīm daudzajām ir jāatrod un jāizveido sev piemērotākais, jo pirts procedūra ir ļoti radošs un reizē arī ļoti intīms process.


Sākot sildīšanos, pēc dažām minūtēm parādās pirmās sviedru lāsītes. To var veicināt viegli paglaudot ķermeni ar slotiņu, it kā iesildot, īsti sviedri sāks nākt pēc 5-6 minūtēm. Tad arī rodas it kā liela atvieglojuma sajūta. Jūs it kā no kaut kā atbrīvojaties. Bieži iesācējiem pirmajās reizēs sviedri izdalās vāji. Tas nozīmē, ka termoregulācijas sistēma strādā vāji. Ar laiku, ar treniņu viss nostājas savās vietās.


Pirmajā reizē nepavisam nevajag sēdēt uz augšējā plaukta. Vajag aklimatizēties un aprast ar situāciju, saprast, ka pirts ir jums labvēlīga un rūpējas pārjums.

Pārāk ilga pirmā pēršanās reize ir nevēlama, jo organisma termoregulācijas un adaptācijas mehānisms vēl nespēj tik ātri ieslēgties darbā. Šī mehānisma darbība uzlabojas ar katru pēršanās reizi.

Iesācējam nevajadzētu dzīties pēc pieredzējušu pirts mīļu varoņdarbiem. Visam savs laiks.

No lāvas jānokāpj, kamēr vēl gribas. Kad vairs negribas, ir jau par daudz. Nākošajā dienā tas var izsaukt nepatīkamas sajūtas, nakts svīšanas, sliktu dūšu, galvas sāpes, apetītes pazušanu, apgrūtinātu elpošanu, smagumu muskuļos, bezmiegu, bet tas taču nav pēršanās mērķis.

Pārdozēšanai var būt arī bēdīgākas sekas.

  • Ģībonis
  • Karstuma dūriens
  • Letāls iznākums


Temperatūra un mitruma režīms nosakās pēc pašas procedūras īpatnībām un peramā fiziskajām īpašībām. Pēršanās taktiku, shēmas un izmantojamās slotas izvēlas atkarībā no tā, kāds gala rezultāts jāsasniedz. Tādēļ vienmēr jāzina, ar kādu mērķi jūs dodaties uz pirti.

Vislabāk pērties guļus. Guļot muskuļi labāk atslābinās, vieglāk ir tos tvaicēt. Vertikāli eot, temperatūras starpība starp galvu un kājām ir aptuveni 15 – 25° C. Vertikāli esot, nevēlamā slodze uz ķermeni pieaug apmēram 2 reizes. Ja peraties sēdus, tad vislabāk ir sēdēt turku pozā.

Necenšaties pēc iespējas ilgāk gulēt uz lāvas. Nav vajadzības tēlot varoņus, kuri spēj visus nodzīt no lāvas. Lielība pirtī ir galīgi nevietā. Nebojājiet savu organismu. Tādējādi veselības vietā varam sabojāt termoregulācijas mehānismu un līdz ar to arī pasliktinās organisma atveseļošanās procesi. Pārkarstot sākas paātrināta sirdsdarbība, raustās elpa, reibst galva, paliek nelabi, acu iekšā lēkā mušiņas, zvana ausīs. Tādas lietas nedrīkst pieļaut, pieredzējušiem pērējiem parasti tā negadās. Bet, ja nu ir gadījies, tad ātri vēsumā.


Izstrādājot pēršanās taktiku, jāņem vērā.

  • Pārāk ilga l. reize ir nevēlama, jo termoregulācijas un adaptācijas mehānismi vēl nespēj ieslēgties darbā.
  • Visu iegājienu laiks nav mērķtiecīgs.
  • Visi nākošie iegājieni (pēc 2) ievērojami pastiprina slodzi uz sirdi nu CNS.
  • Lieliska būtu masāža, bet pirms tās nekādā gadījumā nedrīkst atdzesēties; masāžu ieteicams izdarīt pirms pēdējās karsēšanās uz lāvas; pēc masāžas noskaloties siltā dušā, un atkal var doties uz lāvas.
  • Atpūtai starp iegājieniem jānodrošina sirds asinsvadu un elpošanas sistēmu normalizēšana un tajā pašā laikā katra nākošā iegājiena efektivitāte ir atkarīga no iepriekšā paliekošā efekta.
  • Pamatā 4. iegājienam ir jābūt pēdējam.
  • 5. un vairāk iegājienus var atļauties veseli cilvēki, kuriem ir ilgstoša pēršanās prakse, kā arī sportisti svara nodzīšanai.
  • Efektivitātes pastiprināšanai labāk pacelt t° un vairāk tvaika nekā palielināt ilgumu.
  • Atpūta pēc 1. iegājiena 10-15 min., tālāk katru reizi 4-5 min. klāt, bet maksimums 23 - 30 minūtes.
  • Atpūšoties nedrīkst atdzist līdz drebuļiem, jo tad pirts procedūras efektivitāte samazinās un ir risks sasaldēties (pamatā krusti, kakla rajons, nieres).
  • Ar aukstuma procedūrām atpūtas laiks samazinās un organisms norūdās.


Kad esi pēries, nevajag uzreiz ātrā tempā lekt no lāvas zemē un skriet. Uzceļoties sēdus vajag mazliet uzkavēties, lai asinsrite paspēj pielāgoties vertikālam stāvoklim. Tad lēnām pārvietoties uz zemāku pakāpienu. Svīšana turpinās. Tikai pēc tam uz baseinu vai dušu.

Bez slotas pirts nav pirts. Bieži pirtī sastopami cilvēki, kas sildās uz lāvas bez slotas - sasildīšos, pasvīdīšu, tā slodze mazāka. Dziļa maldīšanās. Somi ir izdarījuši eksperimentu, kas ilgāk nosēdēs uz lāvas. Par čempioniem kļuva tie, kuri izmantoja slotas, tādējādi sākot ātrāk svīst līdz ar to labāk izturot t°. Un kur tad vēl aromāts! Katra slota ar savām bioķīmiskajām un enerģētiskajām īpašībām paplašina mūsu iespēju robežas.

Tvaiku ieteicams aromatizēt ar augu uzlējumiem, tādējādi paaugstinot tā iedarbības efektivitāti.

Slaucīšanos vislabāk izdarīt ar asu linu dvieli vai arī ar frotē dvieli. Kosmētiskos nolūkos labāk ir neslaucīties vispār - nožūt tāpat.

 




PIRTS KATALOGS, Pirtis, viesu mājas, atpūtas mājas, kempingi, pirtnieki

Pirts/atpūtas vietas PIEVIENOŠANA katalogam

Seko Pirtslietas.lv TWITTER.com

PIRTS BŪVNIECĪBA (GUļBŪVE, KOKA KARKASS, FRĒZBAļķU PIRTS)

Pirts kubli par
ražotāja cenām!

Pirts - saunas iebūvēšana mājā/dzīvoklī

www.zemnieks.info
(veselīgi lauku produkti no zemniekiem)

KAS/KUR/KAD arhīvs

 Jūsu reklāma poŗtālā tikai no 1Ls dienā >







Vai Jums būtu interese iestāties ''Pirts mīļotāju'' klubiņā?
 Ja tāds būtu, tad noteikti pievienotos.
 Nē, mani tas neinteresē.
 Vajadzīga papildus informācija.
Par mums Statistika